Možnosti dopravy
- letecky
Možnosti stravování
- bez stravování
Popis
Cyklistika ve vysokých horách je zvláštní způsob meditace. Kdo něco podobného zažil, určitě ví, jak nicotné se zdají všechny běžné problémy a starosti ve srovnání s majestátem velehor. Aspoň měsíc nemyslet na nic jiného a domů se vrátit na první pohled pohublý a unavený, ale ve skutečnosti nesmírně odpočinutý a plný elánu. Kam jinam si zajet obnovit energii než do Tibetu?!
Na trase z tibetského duchovního centra Lhasa až na Tibetskou náhorní plošinu překonáme pět pětitisícových sedel včetně hlavního himálajského hřebene, navštívíme nejznámější i málo známé lamaistické kláštery a pokocháme se výhledy na šest osmitisícovek! Seznámíme se s tibetskou kulturou z její hezčí i z té odvrácené strany, užijeme si místního folklóru i nocí uprostřed pustiny.
Jedná se o náročnou výpravu, nicméně poskytneme vám při ní maximální možný komfort tak, aby se celá cesta stala opravdu nezapomenutelným zážitkem. Po celou dobu strávenou na kolech s námi pojede doprovodné auto se zavazadly a dostatečnou kapacitou pro případné převážení cyklistů v případě indispozice. Starat se o nás bude místní tým, který nám po trase bude vařit plnou penzi. Ubytováni budeme v hotelech, ale nevyhneme se ani táboření v divočině.
Upozornění:
Na tento zájezd nelze uplatnit slevy ze systému CK Adventura!
V ceně nezahrnuto:
nepálské vízum – 30 USD (platí se na místě), vstupy do památkových objektů v Káthmándú, bakšiše průvodcům a řidičům.
Víza:
Aktuálně platí, že žadatelé o čínské vízum se nemusí osobně dostavit na Čínské vízové centrum v Praze za účelem poskytnutí otisků prstů, tedy naše CK může být v získání víza nápomocna (služba za příplatek). Protože je celý vízový proces i tak poměrně složitý, doporučujeme předem pročíst podrobnější informace o celém postupu zde: Čínská víza. Je ale možné, že v kombinaci s cestou do Tibetu to bude trochu jiné – konkrétnější informace sdělíme v Podrobných pokynech k zájezdu.
Náročnost:
Výprava je určena zkušeným cyklistům, kteří jsou zvyklí strávit na kole 6–8 hodin denně, a navíc se budeme pohybovat téměř výhradně nad hranicí 4000 m! Průměrné plánované denní dávky jsou kolem 70 km, v rovinatých pasážích až 90 km. Na kole tedy ujedeme celkem 950 km a nastoupáme 11 550 metrů. Všechny věci ale poveze doprovodné vozidlo, které pomůže v případě indispozice nebo jiných komplikací.
Povrch a profil:
Ačkoliv je nyní až 90 % původně prašných cest na území Tibetu vyasfaltováno, doporučujeme horské či dobře zpřevodované gravelové kolo.
Klima:
V Tibetu lze očekávat jasné počasí s krásnými výhledy, srážky v tomto období spíše výjimečně. Pokud jde o teploty, budou chladné noci (podle nadmořské výšky 0 až –10 °C), ve dne až 20 °C. V Nepálu v nížinách bude tropické klima.
Velikost skupiny:
6–12 účastníků
Poznámka:
Na zájezd je možné se hlásit nejpozději 2 měsíce před odletem, a to kvůli včasnému zajištění vstupního povolení do Tibetu a stále komplikovanějšímu procesu udělování čínských víz.
Naše doporučení:
Připravili jsme pro vás krátký instruktážní film, jak nejlépe zabalit kolo do letadla. Prohlédnout si ho můžete zde.
Program zájezdu
1.–2. denLetecky Praha–Peking; volný večer a aklimatizace po časovém posunu.
3. denCelodenní prohlídka Pekingu: procházka po náměstí Nebeského klidu (Tchien-an-men) a prohlídka tvz. Zakázaného města – nejrozsáhlejšího palácového komplexu na světě; návštěva chrámu Nebes – místa, kam se chodívali „synové nebes“ modlit za dobrou úrodu; nocleh v hotelu.
4.–6. denLhasa a nejbližší okolí – dvouapůldenní výšková
aklimatizace: návštěva paláce tibetského dalajlámy – Potály
, poutní cesta,
tržiště Barkhor, jedinečně zachovalé kláštery
Sera, Gänden a Džokhang
, bývalé letní
sídlo dalajlámů Norbulinka
.
Začátek cyklistiky: přejedeme most přes Brahmaputru (3600 m), který bude nejnižším místem našeho tibetského putování, přičemž další dny už neklesneme pod 4000 m (85 km / ↑230 m).
8.–10. denPrvní sedlo Gamba La (4800 m), posvátné azurově modré jezero Jamdrok (4400 m), první pětitisícové sedlo Karo La (5050 m) a žně ve výšce 4600 metrů; dojezd do Gjance (8. den: 50 km / ↑1240 m; 9. den: 42 km / ↑470 m; 10. den: 86 km / ↑820 m; délky etap v jednotlivých dnech se mohou lišit v závislosti na aktuálním počasí a vhodných místech k táboření).
11. denGjance – volný den: prohlídka kláštera Palkhor-čchöde s jednou z největších stúp v Asii Kumbum, pevnost nad starým tibetským městem.
12.–14. denRozlehlým údolím do Žikace – tibetské město s tržištěm, ruiny impozantní pevnosti, sídlo pančenlámů – klášter Tašilhünpo; sedlo Tsuo La (4550 m), bývalé hlavní město Tibetu Sakja – tibetské město, starý a nový klášter (12. den: 93 km / ↑90 m; 13. den: 93 km / ↑500 m; 14. den: 58 km / ↑950 m).
15.–16. denZastávka ve městě Lhatse, sedlo Lhapka La (5220 m) se stády pasoucích se jaků, městečko Šäkar (15. den: 69 km / ↑620 m; 16. den: 64 km / ↑960 m).
17.–18. denVjezd do NP Čomolungma – sedlo Pang La (5150 m) s dechberoucím výhledem na hlavní himálajský hřeben se čtyřmi osmitisícovkami v řadě (!!!): Makalu, Lhotse, Everest a Čho Oju + mezi nimi Pumori a Hungčhi; křižovatka cest Tašizom, výjezd na kolech do Mt. Everest Base Camp (5200 m), nocleh u kláštera Rongphu (4980 m); (17. den: 62 km / ↑1260 m; 18. den: 56 km / ↑1400 m).
19.–20. denPřes sedlo Nam La (5150 m) do Old Tingri (Gangkar) a pozvolné stoupání k hraničnímu hřebenu Tibetu; vesnice Mimbu se zbytky strážního hradu (19. den: 72 km / ↑1185 m; 20. den: 60 km / ↑390 m).
21. denKrálovská etapa přes sedlo Lalung La (5050 m) a Tong La (5153 m) s výhledem na zasněžený vrchol nejnižší osmitisícovky Šišapangma (8012 m) a neskutečný hraniční hřeben Langtang; dojezd nekonečným sjezdem do Nyalamu a konec cyklistiky (90 km / ↑1200 m).
22.–23. denZabalení kol a celodenní přejezd autobusem do Kyirongu, další den překročení tibetsko-nepálské hranice a náročný přejezd auty do Káthmándú.
24. denKáthmándú a jeho největší pamětihodnosti: opičí
chrám Svajambhunáth , náměstí Darbar
, hinduistické
centrum a spalovací gháty Pašupatináth
, stúpa
Bódhnáth a další.
Letecky návrat do Prahy.