Možnosti dopravy
- letecky
Možnosti stravování
- polopenze
Popis
Legendární "Jižní cesta“ začíná na severní hranici Patagonie v Puerto Montt a směřuje dál na jih Chile. Z poloviny štěrková silnice vede úžasnou krajinou nedotčené přírody. Během více než tisícikilometrového putování pojedeme kolem neproniknutelných pralesů, vykoupeme se v horkých pramenech, budeme obdivovat rozkvetlé louky i divoké ledovcové řeky a fjordy. Vulkány a horské štíty se sněhovými čepicemi nám budou zdobit cestu směrem k jihu až do travnaté jihoamerické pampy. Cestou okusíme skvělé chilské pochoutky – bifteky, ryby, sýry, víno… a určitě i legendární pohostinnost Chilanů. Kromě několika málo větších osídlených městeček nás čeká jen úchvatná příroda a sem tam pár barevných domků v poloopuštěných vesnicích.
Silnice Carretera Austral vznikla jako spojnice Patagonie s centrální částí Chile. Vzhledem k obížnosti celého projektu byli na stavbu povoláni vojenští ženisté, kteří vybudovali cestu překonávající mnoho řek, fjordů a horských hřebenů. Oproti prvním představám je nakonec cesta velice málo využívaná automobily, a proto se také někdy nazývá „nejdražší cyklostezkou na světě“. Věci nám poveze doprovodné vozidlo, takže si lépe vychutnáme i občasné terénní záludnosti oné královny mezi silnicemi – Carretery Austral.
V ceně nezahrnuto:
letecký transport kol a případná nadváha zavazadel – předpokládaný poplatek za leteckou přepravu kola je 300 USD.
Ubytování a stravování:
Ubytování bude celkem 13× ve vlastních stanech ve skromně vybavených kempech nebo na tábořištích. V některých kempech je možné dokoupit na vlastní náklady chatičku (kapacity bohužel nestačí pro celou skupinu, proto je fakultativní). Dále budeme 8× ubytováni „pod střechou“, a to buď v tzv. cabañas (chatičkách) nebo hospedaje (jednotlivých vícelůžkových pokojích). Pokud bude během letecké přepravy nutné nocovat v Santiagu, zajistíme hotel (záleží na aktuálním leteckém spojení Balmaceda–Santiago–Praha).
Při kempování a tam, kde není jiná možnost stravování, bude průvodce vařit polopenzi z místních zdrojů – celkem 8×. Ostatní stravování bude možné pořídit v místních restauracích – každý individuálně, dle vlastních preferencí.
Náročnost:
Z důvodu délky etap a celkového objemu ujetých kilometrů (na kole celkem přibližně 1200 km), počtu dní strávených v sedle a kvůli nestabilnímu počasí se jedná o náročný zájezd. Doprovodné vozidlo je určeno zejména pro převoz bagáže a podporu při nečekaných situacích, nelze tedy dopředu počítat s tím, že se budete moci popovážet.
Povrch a profil:
přibližně stejný poměr štěrkových cest a asfaltu, doporučujeme horské kolo.
Průvodce:
Průvodce na tomto zájezdu řídí doprovodné vozidlo a připravuje polopenzi, nejezdí tedy se skupinou na kole.
Velikost skupiny:
8–15 účastníků
Poznámka:
Zde si můžete prohlédnout prezentaci fotografií jednoho z účastníků.
Naše doporučení:
Připravili jsme pro vás krátký instruktážní film, jak nejlépe zabalit kolo do letadla. Prohlédnout si ho můžete zde.
Program zájezdu
1.–2. denLetecky Praha – Santiago de Chile – Puerto Montt; sestavení kol a ubytování.
3. denV jižní části města se napojujeme na Carreteru Austral a podél mořského fjordu Reloncaví z ní ukrajujeme první kilometry – výhledy na vulkány Calbuco a vzdálenější Osorno; pěšky nebo na kole do NP Alerce Andino – vodopád Salto Río Chaica, tisíciletý cypřiš, lagunyChaiquenes a Triángulo (41 km / ↑670 m / převážně asfalt).
4. denTrajektem z La Areny do Calety Puelche – výhledy na zasněžený vrchol sopky Yates (2187 m); projíždíme malými vesnicemi La Poza, Rolecha a Llequiman s barevnými kostelíky; při pobřeží vidíme množství kotvících rybářských lodí, při odlivu uvízlých v bahně nebo na písku (66 km / ↑400 m).
5. denKrátká pobřežní etapa do Hornopirénu: fakultativně návštěva termálních lázní Termas Pichicolo, nebo na kole k vodopádu Cascada Lancuyen či pěší výlet v NP Hornopirén s jezery Lago General Pinto Concha a Lago Cabrera; Hornopirén a každoroční letní slavnosti s desítkami stánků nabízejících chilské speciality (41 km / ↑500 m).
6. denVětší část dnešního dne strávíme na trajektu do Calety Gonzalo; po vylodění vjedeme do divokou přírodou oplývajícího NP Pumalín – hory, vodopády, jezera a vulkány Michinmahuida a Chaitén; kempování v srdci NP s výhledem na ledovce a obrovskou kalderu sopky Chaitén (35 km / ↑600 m).
7. denKouzelná osada Santa Bárbara se stejnojmennou pláží; výspa odlehlé civilizace městečko Chaitén a dále údolím stejnojmenné řeky k jezeru Yelcho – ledovec a ledopády, výhledy na sopku Corcovado; termální bazénky Termas El Amarillo (83 km / ↑900 m / asfalt).
8. denJedna z nejdelších etap naší výpravy: podél pionýrského osídlení v údolí řeky Frío – stoupání do průsmyku Portezuelo Moraga (650 m), vyhlídka na ledovec Ventisquero Yelcho, městečko Villa Santa Lucía (92 km / ↑1600 m / asfalt).
9. denÚdolím řeky Risopatrón a kolem stejnojmenného jezera míříme do staré „německé“ osady Puyuhuapi – fakultativně cestou koupání v termálech Termas Ventisquero (61 km / ↑900 m / převážně asfalt).
10. denCelý den v neobydlené divočině: napříč NP Queulat ke stejnojmennému sedlu, vodopády García a Condór, vyhlídka na lagunu Témpano a na padající ledovec Colgante (70 km / ↑1400 m / 50 % šotolina).
11. denPodél řeky Mañihuales k jezeru Aguirré Cerda s úžasným výhledem na okolní hory; po silnici vedoucí údolími řek v NP Río Simpson – silnice občas vystřílená v kolmých skalách, překonává několik sedel (66 km / ↑850 m / asfalt).
12.–19. denMěsto Coyhaiqué – zasloužený odpočinkový den v centru oblasti; po kousku asfaltu vjedeme do sušší oblasti pampy; průsmyk Ing. Ibáñeze (1120 m) – nejvyšší bod naší trasy, výhledy na „skalní zámek“ NP Cerro Castillo; kaňony a údolími řeky Ing. Ibáñeze k jezeru General Carrera – krásné etapy okolo blankytně modrého jezera, 30 km cesty vystřílené ve stěně nad jezerem, cíl v Chile Chico; v případě nevyužití časové rezervy též cyklovýlet pampou do Argentiny (500 km / 7 dní / okolo jezera po šotolině, zbytek asfalt).
20.–21. denTrajekt přes jezero General Carrera a dále už jen po asfaltu do Balmacedy (80 km / 2 dny).
22.–23. denPřelet do Santiaga a letecky zpět do Prahy.